Reform af bilafgifter er skidt nyt for grøn omstilling

Torsdag aften indgik VLAK-regeringen en politisk aftale med Dansk Folkeparti om at sænke registreringsafgiften på biler i Danmark. I praksis bliver det nu billigere for danskerne at købe nye benzin- og dieselbiler. Det forringer elbilernes position på markedet. Paradoksalt valg, mener Dansk Elbil Alliance.

Fremover bliver det billigere for danskerne at købe biler i mellem- og premiumsegmentet. Det er resultatet af aftalen mellem regeringspartierne og Dansk Folkeparti, som blev annonceret torsdag aften. Mellemklassebiler falder typisk 20-30.000 kr. i pris, men store- og premiumbiler falder 40-60.000 kroner. Mikrobiler bliver en smule dyrere.

Hos Dansk Elbil Alliance, der har fulgt forhandlingerne tæt, må man erkende, at ændringen rammer elbiler hårdt. Det skyldes, at elbiler i dag ikke betaler fuld afgift.

- Dagens aftale gør benzin- og dieselbiler billigere. Dermed øger vi skællet mellem fossile biler og elbiler, fortæller Lærke Flader.
 
Hun finder det paradokssalt, at aftalens parter sænker den generelle registreringsafgift. Hun havde i stedet håbet på en generel omlægning så biler fremover beskattes efter deres CO2- og partikeludledning. 
 
- Vi har i lang tid efterspurgt en omlægning, så registreringsafgiften understøtter den bilpark, vi ønsker. Det samme har både bilejerne, bilimportørerne, grønne organisationer og et bredt flertal på Christiansborg. Derfor er det rigtigt ærgerligt, at man vælger den lette løsning, når der nu netop er politisk vilje og finansiering til at omlægge afgifterne generelt, siger Lærke Flader.
 
Danmark ventes at skulle reducere CO2-udledningen fra transport, jordanvendelse og individuel opvarmning med 39 procent frem mod 2030 ift. 2005, som del af EU's klimamålsætning. Den målsætning kræver bl.a. en tidlig indsats for at omlægge vejtransporten til elektricitet i form af elbiler og -busser, afslutter Lærke Flader.